Je kunt niet om hun purpose heen: Dopper. Zij verkopen ‘bottles with a message’. Voor kristalhelder water. In elke oceaan, uit iedere kraan. En doen nog zoveel meer.
Elk jaar belandt er 8 miljoen ton plastic afval in onze oceanen. Dat is 1 vrachtwagen plastic afval per minuut. In diezelfde minuut worden er 1 miljoen single-use plastic flesjes verkocht. Het is dweilen met de kraan open. Merijn Everaarts ondernam actie. En organiseerde een ontwerpwedstrijd voor het meest duurzame alternatief voor single-use waterflessen. Dopper was geboren!
Met de Dopper fles moedigen ze mensen aan een herbruikbare fles – inclusief bekertje – te verkiezen boven een single-use fles. Het water uit de kraan is immers goed genoeg. De Dopper flessen worden duurzaam én lokaal geproduceerd. En zijn grotendeels gemaakt van gerecycled plastic, staal en glas.
Elke verkochte Dopper fles maakt verschil. Niet alleen in de hoeveelheid single-use plastic dat in onze oceanen belandt. Ook door middel van het bijdragen aan inspirerende campagnes, educatieve programma’s en schoon drinkwater projecten in Nepal.
Werving en Selectie.
Dit staat er op hun vacature pagina:
‘At Dopper you are not just doing your job, you are actually saving our planet from single-use plastic. Together we are on a mission: empowering people to choose reusable over single-use water bottles, to protect our world’s water sources. As mentioned, you are really doing it together with an amazing team.
Want to make impact and change the world together? Hop on board!’
Meer hoeven ze eigenlijk niet te doen. Actief werven is voor Dopper niet aan de orde. Selectie daarentegen… Op elke vacature krijgen ze honderden reacties. Daarnaast ontvangen ze dagelijks open sollicitaties. Oprichter Merijn vertelde: ‘Onze purpose is zo duidelijk, daar trekken we mensen mee aan. Mensen komen niet werken voor het merk Dopper. Ze willen iets bijdragen! Vanuit hun eigen purpose. Vaak zijn ze ook een keer wezen gaan surfen, varen of duiken. Hebben dat plastic afval gezien. En willen daar iets aan doen. Zo komen ze dan bij ons terecht’.
Dopper hoeft door haar heldere purpose – het verhaal, de bedoeling – geen moeite te doen medewerkers daarin mee te krijgen. ‘Die organisatie purpose, die wordt wel gedragen’. Ondertussen is de persoonlijke purpose van haar medewerkers ook van belang. ‘Zodat we niet alleen maar wat bij onze medewerkers komen halen, maar dat we ze ook wat brengen’, aldus Merijn.
One Page Plan.
Eén medewerker, één pagina, één plan. Kort en krachtig. Concreet. Zodra een nieuwe medewerker in dienst treedt, stelt hij of zij samen met zijn of haar manager het one page plan op. Daarin bevinden zich werkgerelateerde doelen, zoals strategie en KPI’s, maar ook persoonlijk doelen. Wat wil JIJ – de medewerker – op zakelijk en/of op privé gebied bereiken? Waar wil jij je op ontwikkelen? En vind je leuk om te doen?
Twee keer per jaar vervolgens gaat de medewerker met zijn of haar manager om de tafel om dit one page plan te evalueren en waar nodig bij te stellen.
Weten waarvoor je het doet.
Transparantie is één van Doppers kernwaarden. Iedereen weet wat er gebeurd in de hele organisatie. Ze worden meegenomen in en op de hoogte gehouden van elke beslissing die er gemaakt wordt. Daarnaast komen alle medewerkers elke dinsdag een uur bij elkaar en wordt er door elke keer een andere afdeling een presentatie gegeven over wat hen op dit moment bezig houdt. Tenslotte worden er elk kwartaal events georganiseerd voor de facts – en mag fun natuurlijk ook niet ontbreken.
Voor next level transparantie én teambuilding is Dopper met de hele organisatie afgereisd naar Nepal. Eén van Doppers vele projecten is het bouwen van voorzieningen voor schoon drinkwater in Nepal. Om op die manier single-use plastic overbodig te maken én nog meer toegang te geven aan schoon drinkwater voor de allerarmsten. Door daar naar af te reizen weten ze waarvoor ze het doen, die medewerkers. En ‘als jij goed voor je medewerkers bent, zijn ze ook goed voor jou’, aldus oprichter Merijn.
Een rolmodel.
Merijn. Niet de manager. Wel een rolmodel. Alle waarden die hierboven beschreven staan straalt Merijn uit. Daarnaast vertelde medewerker Tjitske ons: ‘hij geeft je écht vrijheid en vertrouwen’. Experimenteren – en falen – is onderdeel van mee willen draaien in de top. Falen is leren. En zorgt voor verbinding. Samen falen. Samen weer oppakken.
Op het moment dat de fles geboren was, ging Merijn direct samenwerken met een COO voor het bouwen van een strategie en het vormgeven van de organisatie. Een succesvolle organisatie. Wat draait om meer dan winst alleen. Dopper is ook dagelijks bezig met het creëren van een ‘Great Place to Work’. Iets dat nooit stilstaat en Merijn veel in investeert.
Want belangrijk voor Merijn is het geld genereren zo goed mogelijk te doen – voor alle betrokken en niet betrokken partijen. Deze instelling heeft onder andere geleid tot Oceans: de hemelse werkplek. Met veel licht, veel planten, kwalitatieve lucht en goede voeding. ‘Een werkplek die ruimte biedt voor nog veel meer dan ons eigen kantoor. Zodat ze echt een ripple effect creëren’, aldus Merijn.