Volg Vitaliteitsnetwerk Nederland

Tips om uw medewerkers te helpen bij geldzorgen

Een groeiend aantal medewerkers heeft lichte of ernstige betalingsproblemen. De kans op concentratieverlies, ziekteverzuim of uitval is daardoor groot. Wat kun je als werkgever nou doen om je medewerkers te helpen financieel gezond te blijven? DIFfit (Duurzaam Inzetbaar Financieel Fit) stelde deze 6 praktische tips op.

 

  1. Ga het gesprek aan

Het kan voor een medewerker heel erg moeilijk zijn om een financieel probleem aan te kaarten bij een leidinggevende. Vanwege het taboe, de schaamte of angst om de baan kwijt te raken. Ga bij vermoedens een oprecht gesprek aan met je medewerker, zonder vooroordelen, en houd rekening met je machtspositie als werkgever.

 

  1. Stel beleid op

Maak duidelijk wat de spelregels zijn, welke route er wordt doorlopen en wat de taakverdeling is. Neem dit op in de secundaire voorwaarden. Zorg ook dat medewerkers met hun zorgen terecht kunnen in een vertrouwde omgeving, bijvoorbeeld bij een vertrouwenspersoon, een hulplijn of een HR-manager.

 

  1. Maak bekend in de organisatie dat er hulp is

Informeer medewerkers over wat de organisatie te bieden heeft en waar zij terecht kunnen. Bijvoorbeeld met posters, een personeelsblad, op intranet, een brief, tijdens een speciale voorlichtingsbijeenkomst of in het teamoverleg.

 

  1. Geef trainingen

Leidinggevenden staan dichtbij de medewerkers. Door trainingen en workshops aan te bieden, leren zij de signalen herkennen, het gesprek aan te gaan en op een open manier over geldproblemen te communiceren.

 

  1. Financiële gezondheidscheck

Om de zoveel tijd een financiële gezondheidscheck kan de drempel voor een medewerker verkleinen. En het is voor uw organisatie een manier om op een open en toegankelijke manier te peilen hoe het staat met de financiële fitheid van uw medewerkers.

  1. Schakel expertise in

Hoe nobel ook, de schuld van medewerker inlossen is niet de oplossing. Zo word je zelf schuldeiser en onderdeel van de ‘grotere schuldenlast’. Raadzaam is ook om niet zelf oplossingen te bedenken, maar professionele hulp in te schakelen van gespecialiseerde organisaties.

 

Bron: whitepaper ‘Geldzorgen samen oplossen’, geschreven door strategisch partner Menzis in samenwerking met DIFfit